سایت ساز یوتاب
بستن
img
img
img
img
همین حالا سایت خود را با این قالب بسازید
menusearch
fajr.utabweb.com

رییس جهاد دانشگاهی: متولی «تولید ملی» در کشور مشخص نیست.

۱۳۹۴/۱۰/۲۳ چهارشنبه
(0)
(0)
رییس جهاد دانشگاهی: متولی «تولید ملی» در کشور مشخص نیست.
رییس جهاد دانشگاهی: متولی «تولید ملی» در کشور مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه اصفهان، دکتر طیبی روز چهارشنبه در چهل و پنجمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری سازمانها، پژوهشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برگزار شد، همچنین با بیان این که راه‌های توسعه و پیشرفت معدود است و به جز این راه‌های معدود، صحبت از راه دیگری نمی‌توان کرد، اظهار کرد: با این حال باید این راهها را مدام گفت و تکرار کرد تا مورد توجه قرار گیرند و همگان در مسیر این راه‌ها حرکت کنیم.

وی افزود: معتقد هستیم باید اقتصاد کشور از یک اقتصاد تک محصولی به تولید ملی تبدیل شود که در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاهی که صرفاً به توسعه خط تولید اهمیت می‌دهد و منابع را با خرید خارجی تأمین می‌کند. دیدگاه دوم بر اهمیت دانش در همه حوزه‌ها تأکید دارد و دانش بنیان است و برخلاف دیدگاه اول که منبع بنیان است، عمل می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که ایران با انقلاب اسلامی حرف نویی به دنیا عرضه کرد و از این رو دشمنان زیادی دارد، گفت: علاوه بر این که اقتصاد ما باید متکی بر دانش باشد، باید تولید نیز به دانش اتکا داشته باشد. تحریم‌ها از اینجا ناشی می‌شود که ما به منابع وابستگی داریم.

طیبی با اشاره به فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی، اضافه کرد: حرکت به سمت تجاری سازی، تولید ملی و دانش و فناوری از رویکردهای اصلی جهاد دانشگاهی است. در دوره گذشته سند برنامه چهارم جهاد دانشگاهی را شاخص‌محور تهیه کردیم و تاکید کردیم جهاد دانشگاهی شاخص‌محور حرکت کند. در دوره مسؤولیت جدید نیز برنامه سه ساله پنجم را تهیه کردیم که تقریباً رو به پایان است. در این برنامه برای همه واحدهای جهاد دانشگاهی در استان‌ها در سطح ملی و با توجه به ویژگی‌های بومی مأموریت مشخص شده است.

وی با بیان این که باید به دنبال حمایت و تأمین منابع برای طرح‌های پژوهشی باشیم، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و جهاد دانشگاهی موافقت کرده‌اند تا هر یک با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومان و جمعا 20 میلیارد تومان در یک صندوق مشترک، به تجاری‌سازی علم کمک کنند. همچنین اگر طرح‌های جهاد دانشگاهی، صنعتی و تجاری شوند، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قول مساعده داده تا همان سهم 10 میلیارد تومانی خود را ببخشد.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که با وزارت صنعت در مورد صنایع نوین و با سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه جهاد دانشگاهی رایزنی کرده‌ایم، گفت: دکتر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در بازدید خود از جهاد دانشگاهی صحبت‌هایی در مورد دو برابر شدن بودجه این نهاد انجام داده است. همچنین قرار است سهم قابل توجهی از بودجه پژوهش به جهاد دانشگاهی اختصاص یابد.

طیبی با اشاره به حمایت معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از واحدهای استانی، اضافه کرد: جذب نیروی انسانی و استفاده از طرح دانشجوهای دکتری در جهاد دانشگاهی را مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور هفت مأموریت برای جهاد دانشگاهی به تصویب رسیده است، گفت: طرح‌های کلانی در این زمینه تعریف شده و وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه موافقت خود را با جهاد دانشگاهی اعلام کرده‌اند.

طیبی با اشاره به تشکیل نهاد پژوهش و فناوری زیرنظر جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: پژوهش و فناوری باید مأموریت‌محور باشد و تولید اشتغال و ثروت کند.

وی با تأکید بر اینکه تنها نهادی که به این گستردگی برایش در نقشه جامع علمی، مأموریت تعیین شده جهاد دانشگاهی است، اضافه کرد: با مجموع دستاوردهای دارای برند جهاد دانشگاهی که وارد بازار ملی و منطقه‌ای شوند نیز پنج مجتمع فناوری تشکیل می‌شود. این حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظام علم و فناوری نیاز به بازسازی مجدد دارد، تصریح کرد: تولید علم باید تبدیل به ثروت و قدرت برای کشور شود. باید مشخص شود مسؤولیت تولید علم برعهده کیست و متولی تولید و کاربرد آن را چه کسی برعهده دارد؟

طیبی با بیان اینکه اکنون متولی تولید ملی در کشور مشخص نیست، گفت: تولید ایرانی باید صاحب و متولی داشته باشد. باید آزمایشگاه‌های مرجع کیفیت داشته باشیم و موافقت اصولی با طرح‌ها و پژوهشکده‌ها با کنترل انجام شود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه باید رقابت‌ها را در سطح بین المللی ببینیم، گفت: باید برای دوران پساتحریم برنامه‌ریزی کنیم. این دوره به گونه‌ای نباشد که شرکتهای خارجی وارد شوند و همه بازار را بگیرند و انتقال تکنولوژی صورت نپذیرد، بلکه باید سهمی متناسب برای آنها درنظر گرفته شود تا جایی نیز برای انتقال تکنولوژی‌ها باقی بماند.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر